søndag 28. februar 2010

4-Stjerners middag


I går lekte vi 4-stjerners middag med gode venner!
Jeg var førstemann ut, og menyen var som følger;

Forret: Kremet skogsoppsuppe
Hovedrett: Fondue
Dessert: Sjokolademousse + jordbær- og bringebærsorbet




Glemte helt å ta bilde av forretten desverre, og desserten hadde jeg allerede smakt litt på da jeg plutselig kom på at jeg måtte jo ta et bilde ;-)

Dette måtte jo være litt seriøst så vi ga terningkast for hver rett.

Gjest 1: 6 4 6
Gjest 2: 5 4 5
Gjest 3: 4 5 6

Og jeg fikk da 45 poeng av 54 mulige!
Må vel si meg ganske fornøyd med det, og er selvfølgelig veldig spent på hva de andre følger opp med etterhvert.

Tenkte jeg skulle legge ved oppskriftene på forretten og desserten, hvis noen har lyst til å prøve seg på de;


KREMET SKOGSOPPSUPPE

200 g sopp
1 sjalottløk
1 ss smør
1 dl hvitvin
3 dl kyllingkraft
1 dl matfløte
salt og pepper
persille
(eventuellt maizena)

Del soppen i passe store biter, skrell og skjær sjalottløken i skiver.
Dette freser du så i smør, heller over hvitvinen og lar det koke opp.
Så siler du av soppen, slik at den ikke skal bli for vassen.

Kraften har du tilbake i kjelen, tilsetter kyllingkraften og fløte og koker dette inn.
Bruk eventuellt litt maizena for utjevning.

Hell i soppen og smak til med salt og pepper.

Tilslutt strør du over med hakket persille og serverer med godt brød til
(her brukte jeg melbatoast, for at det ikke skulle bli for mektig).


SJOKOLADEMOUSSE

2 dl kremfløte
225 g kokesjokolade
4 eggeplommer
2 eggehviter
100 g melis

Pisk fløten til myk krem og sett den kaldt. Så smelter du sjokoladen i vannbad, husk å røre underveis.

Stivpisk eggehvitene med melis.

Bland forsiktig den smeltede sjokoladen og eggeplommen sammen, vend inn kremen og tilslutt den stivpiskende eggehviten.

Sjokolademoussen kan serveres i porsjonsformer eller i en bolle. Settes kjølig minst 2 timer før servering. Server gjerne med litt pisket krem.


JORDBÆR- OG BRINGEBÆRSORBET

1 ss sitronsaft
100 g jordbær og bringebær
100 g melis

Kjør alt i blenderen. Hell det over i porsjonsformer og sett i fryseren. Ta ut litt før servering.

Denne oppskriften gjorde jeg litt om på. Jeg brukte 1 ss sitronsaft, men tilsatte også litt eplemost som jeg hadde i kjøleskapet. Bærene slumpet jeg litt oppi, så litt usikker på hvor mye jeg egentlig brukte. Tilslutt hadde jeg oppi nesten 3 ss med melis.


Vi hadde en veldig koselig kveld, så dette anbefales!!!

2 kommentarer:

  1. Hihi!
    Så moro da.. Og super poengsamling. God ide for vennepar til å gjøre noe litt annet en fredagkveld! KLem

    SvarSlett
  2. Nam nam... dette hørtes godt ut. Nå ble jeg sulten her:)

    SvarSlett