onsdag 24. februar 2010

Skravling og fletteloff


Hadde hyggelig lunsjbesøk i dag av ei barndomsvenninne.
Vi prater om alt og ingenting og har det alltid like koselig :-D
Lillegutt og jeg slo til å lagde fletteloff i anledning lunsjen,
og den ble faktisk veldig god!
Tenkte jeg skulle dele oppskriften med dere her;


Oppskrift på fletteloff

1/2 pakke gjær (jeg bruker tørrgjær)
1 ss smeltet smør
2 dl lunkent vann
1/2 ts salt
ca. 5 dl hvetemel

Bland gjær, lunkent vann og smør i en bolle. Tilsett salt og mel.
Elt deigen til den er lett og smidig.
I dag hadde jeg litt dårlig tid så jeg satt bollen med deig til heving i varmt vann til den var blitt dobbelt så stor.
Deretter elter du deigen og deler den inn i 3 like store deler som du triller ut til pølser. Hvis du triller de halveis først, og lar de hvile litt så trekker de seg ikke så lett sammen igjen.
Flett delene sammen og legg brødet på bakepapir. Hev under plast til dobbel størrelse.
Pensle med vann eller egg og strø over valmuefrø.
Stekes på 220 c i 20-25min.
Avkjøl på rist!


Forøvrig har lillegutt reist på vinterferie med mormor og morfar i dag, så nå blir det stille i heimen noen dager. Han skal være borte til og med søndag, så det kan bli tøft både for han
og ikke minst mamma`n ;-)

2 kommentarer:

  1. mmm, jeg ble litt småsulten jeg nå. Den så skikkelig god ut..
    Å så deilig med vinterferie på lillegutt, det går sikkert bra for dere begge! Nyt stillheten mens du kan, hihi* Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  2. ååå den loffen så god ut!!
    La meg til som følger siden du ønsket flere inne på BV : D
    Ha en fin kveld og slå gjerne følge med meg på min lille blogg ( jeg er og rimelig nybegynner)
    Klem Tove

    SvarSlett