lørdag 18. februar 2012

Albondigas


I går koste vi oss med tapas, 
og jeg prøvde meg på albondigas eller spanske kjøttboller i tomatsaus for første gang!
Utrolig enkel oppskrift, 
som jeg gjerne vil dele med dere...

ALBONDIGAS
ca.500 g kjøttdeig
1 løk
(1 paprika)
2-3 fedd hvitløk 
1-2 egg
Brødrasp
Melk
Salt
Pepper
(Basilikum)

Finhakk løk og paprika og bland det inn i kjøttdeigen med fingrene! Deretter har du i eggene og sper så deigen med brødrasp og litt melk. Tilslutt krydrer du med salt og pepper!


Til sausen trenger du:
1 boks hakkede tomater
1 løk
1 ss olje
1 ss buljongpulver
(1-2 laurbærblad)
Event. litt brødrasp for å få sausen til å tykne

Finhakk løken og putt alle ingrediensene i en kjele og varm opp!
Lag nå små kjøttboller av deigen som du har i sausen. 
La kjøttbollene putre i sausen på middels varme i ca 20-30 minutter!

Jeg hadde verken paprika, basilikum eller laurbærblad, 
men det smakte fantastisk alikvel!
Har alltid tenkt at dette var litt tiltak å lage, 
men dette var fort gjort, lettvint og veldig godt!
Anbefales!

Har du andre gode tapas forslag/oppskrifter tar jeg gjerne imot!?





7 kommentarer:

  1. Så deilig det så ut!!;)
    Jeg har samlet alle oppskriftene mine under oppskrifter (fane under headeren).
    Ta en titt, kanskje du finner noe du liker!;)
    Ha en super lørdagskveld!
    Klem fra størstepia

    SvarSlett
  2. Nam nam!! :)
    Det så godt ut...

    Her er tapas en favoritt
    hos både store og voksne!

    STOR
    KLEM

    SvarSlett
  3. Hei, takk for koselig kommentar inne hos meg! Så fin blogg du har... ;) gleder meg til å følge deg!! :)
    Jeg er dååårlig på sånn nymotens tapas mat... hehe... bør kanskje prøve meg en gang ser jeg... :)
    Klems Diana.

    SvarSlett
  4. Takk for tapastips! Dette så knallgodt ut!

    Ønsker deg ei god helg
    Klem Tonje

    SvarSlett
  5. Mmm... Det så godt ut! Ellers takk for tipset på innlegget mitt. Skal prøve det ut :0)

    SvarSlett
  6. MMMMMM! Dette skal jeg notere meg og prøve ut en dag.. det så yummi ut!

    Fineste helgen til deg! Nyt den og kos deg masse:) Jeg skal bake fastelavensboller i morgen *kos*

    Smil og klem

    SvarSlett
  7. Nam!
    Elsker tapas:) Lykke!

    Klem Gitte

    SvarSlett